banner

Import & Installation

Vad behöver jag göra på min nya USA-import innan regbesiktning?
VIKTIGT: Alla fordon importerade fr o m 2017 måsta ha ett godkänt dimljus bak
som kan slås av och på vid behov, det ska inte heller kunna startas när bilen startas
om man glömt det på, se vårt dimljuspaket, samt godkänd dimljuslampa, finns även kombinerat
dim/backljus för ex pickup etc
Har du själv något du tycker vi ska informera om så mailar du oss så fixar vi det
kanske hittar du direkta felaktigheter i texten, då är vi mycket glada om du meddelar oss det
så ska vi omgående rätta till felet.
Info från Bilprovningen
Info från Transportstyrelsen
Papper för Ursprungskontroll (pdf)
Om vi tar en Camaro Gen 5 RS/SS som exempel


Parkljus är ok=haloringar, eller (på Non RS är det smidigt med Swelights separata godkända parkljus.
Xenonljus=Montera spolning, samt köp exon-intyg från godkänd utfärdare för att slippa nivåreglering ***.
Bullerintyg behövs, detta köps också av godkänd utfärdare, Detta behövs ej om bilen är godkänd i annat EU-land
Bullerintyg / samt Exon-Intyg till Camaro beställs INTE längre från Dekra,  (Dom kräver nivåreglering på xenon)**
Bullerintyg / samt E/Xenon-Intyg beställs numera från Auto Center, ca 3.500kr - 5.000kr
Sidoblinkers ( Swelight star miniblinkers kopplas mot framblinkers eller kopplingar under ratten i cupén)
Blinkers bak, Blinker Splitter separerar blinkers från broms, sen väljer du bara lampmodell och placering, tex
Swelights eu-godkända LEDblinkers i diffuserlisten, eller Switchback i backlamphusen (här kan dom slå ner då glaset inte är e-märkt.
Sidomarkeringsljus, får ej vara röda, tejpa för dom bakre vid bes. eller gör det som är snyggast,  byt till enhetliga färger,
Chassinr/VINnr Stansas in i fjädertornens nederkant, och eller bak under bagagerumsmattan höger sida höjd 8-10mm.

**Dekra säger.. att dom inte kan utfärda detta pga att Camaron får in 3 passagerare bak, vilket gör att ljuset automatiskt
överskrider tillåtna gränsvärden, dvs det bländar mötande trafik, nåja. då skulle det krävas nivåreglering av strålkastarna.
Om nu detta kommer slå igenom hos alla utfärdare så kan det innebära lite extra pyssel för dom som importerar.
Men vilka är i så fall alternativen?
1. Chansa på att dom inte upptäcker något vid Regbes. ja kanske,, även om chansen att lyckas är liten.
2. Byta framljus helt till Non RS-lyktor med halo,, ca 700USDparet samt en konverteringskabel för 100 USD, samt tull och frakt,,
    Mycket pengar för att få något som inte är lika snyggt
3. Montera spolare, (temporärt eller permanent) samt montera en nivåreglering på Xenonljusen.
Som läget är just nu kan du fortfarande få xenonintyg från Autocenter och dom utfärdar även bullerintyg
eller om du ändå föredrar Dekra.

Sen har vi det här med backljus/parkljus och blinkers med switchbacklampa, vanliga besiktningen verkar inte bry sig om detta
däremot har vi hört några som nu inte fått detta godkänt vid reg besiktning, så för att vara säker vid en regbesiktning så
rekommenderar vi att montera våra E-godkända  bakblinkers och parkljus från Swelight.
Nu 2016 vet vi faktiskt flera som fått igenom Gen5 av switchbacklamporna på REGbes då nu även Audi kör med Switchback-funktion på park och blink och dom har vänligt påpekat detta för besiktningsmannen.


 


Det finns inga produkter att visa i denna kategori.